Ska vi göra arvskiftet nu eller senare?

Hej, min far gick bort i våras och dödsboet försöker nu sälja hans bostadsrätt men ser inte ut att lyckas. Jag tänker höra med föreningen om de accepterar uthyrning i stället under en period, t ex ett år. Frågan är då om lägenheten ska kvarstå i dödsboets namn eller om jag själv ska ansöka om medlemskap i föreningen och hyra ut i mitt eget namn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen regel som säger att dödsbon måste avvecklas inom en viss tid. Är du ensam arvinge gör det ingen skillnad om du gör arvskiftet först och sedan hyr ut eller hur ut genom dödsboet. Är ni flera arvingar måste antingen alla som blir delägare i bostaden söka till föreningen tillsammans, eller att någon av er köper loss de andra och själv söker medlemskap, om ni inte behåller bostadsrätten i dödsboet. Praktiskt blir skillnaden i princip bara om ni gör arvskifte nu eller senare. Det som eventuellt kan påverka beslutet annars är om föreningens stadgar ställer upp några hinder, du måste alltså undersöka det innan du tar något beslut.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare