Ska svensk eller spansk arvsrätt tillämpas?

För ett tag sedan avled min bror och jag håller på att ordna allt. Han var svensk medborgare men bosatt på heltid i Spanien sedan 2007 pga arbete där. Själv bor jag i Sverige och är svensk medborgare.

Det jag undrar är hur det nu kommer fungera med fördelningen av arv? Han hade inget testamente, men det kommer bli ett visst överskott med tillgångar som bil, motorcykel, teknik, kontanter. Detta finns i Spanien. Som jag förstått är det inte helt givet att svenska arvsregler gäller? Eller hur ser det ut? Vad gäller och vem ärver? De han efterlämnat är jag och min syster, även andra släktingar. Finns inga barn, ingen maka, föräldrar avlidna.

Tacksam för svar så jag får någon klarhet i hur jag ska gå vidare med detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag kommer att inleda mitt svar med att utreda vilket lands arvsordning som gäller i ditt fall. Därefter kommer jag att gå igenom vad detta innebär för dig, din syster och övriga släktingar.

Vilket lands arvsordning gäller?

EU:s arvsförordning reglerar vad som gäller i situationer som din. Du hittar den här. För vissa kompletterande bestämmelser kan du även se lagen om arv i internationella situationer (IAL).

Enligt art. 21.1 i EU:s arvsförordning är huvudregeln att den så kallade hemvistprincipen gäller. Detta innebär att det är arvsordningen i det land där den avlidne anses ha sin hemvist som ska tillämpas. Det finns dock en undantagsregel i art. 21.2 som säger att om den avlidne hade en närmare anknytning till ett annan land än det som den har sin hemvist i, ska istället arvsordningen i det landet gälla.

Avgörande i ditt fall är alltså hur begreppet "hemvist" ska bedömas. Begreppet har definierats i 19 § i lagen om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden (LIMF). Det tas hänsyn till hur stadigvarande vistelsen på platsen är utifrån vistelsens längd och övriga omständigheter. I en tidigare statlig utredning har en vistelse på två år föreslagits vara tillräckligt vad gäller längd, men det kan variera från fall till fall (se SOU 1987:18, s. 106).

Har din bror varit bosatt på heltid i Spanien sedan 2007, bör detta emellertid medföra att han anses ha haft sin hemvist i Spanien. Har han haft fast bostad, arbete och sina viktigaste tillgångar i Spanien talar ännu mer för detta. Eftersom du skriver att han bott i Spanien "p.g.a. arbete" ska dock sägas att ett undantagsfall vore om han till exempel arbetat som diplomat, dessa anses nämligen i regel ha sin hemvist i landet de är utsända ifrån trots lång vistelse i landet de arbetar. Utifrån informationen i din fråga talar dock mycket för att din brors hemvist ska bedömas vara Spanien och då ska spansk arvsrätt tillämpas såvida det inte finns något testamente som uttryckligen säger att svensk arvsrätt ska gälla.

Vad innebär detta?

Den spanska arvsrätten regleras i bok III i den spanska civilkoden (Código civil). Du hittar en engelsk översättning av lagen här.

Först ska understrykas att jag inte är någon expert på spansk arvsrätt, men utifrån vad jag läser mig till i lagen finns vissa skillnader mot den svenska arvsrätten (som regleras i ärvdabalken) och som är viktiga för dig att känna till.

I likhet med vad som gäller i Sverige ärver barn (bröstarvingar) i första hand (se art. 930, jfr 2 kap. 1 § ÄB). I ditt fall fanns det dock inga barn, varför man går vidare till nästa arvsklass som i likhet med hur det är i Sverige är föräldrar (se art. 935, jfr 2 kap. 2 § 1 st. ÄB). Finns inga föräldrar i livet skulle ni syskon få arvet om den svenska arvsrätten tillämpades (se 2 kap. 2 § 2 st. ÄB). I den spanska arvsrätten är ordningen annorlunda, där gäller istället att mor- och farföräldrar tilldelas arvet (se art. 938). Eftersom du skriver att "även andra släktingar" finns är det om någon av dessa är mor- eller farföräldrar till din bror alltså de som ska tilldelas arvet. Är så inte fallet går man vidare till "collateral relatives" (se art. 943), vilket i ditt fall är du och din syster. Förutsatt att ni är helsyskon ska ni i så fall dela på arvet efter er bror (se art. 946, art. 947, art. 949).

Slutligen är en viktig skillnad mellan den svenska och spanska arvsrätten att enligt den sistnämnda ärvs utöver all egendom även rättigheter och skyldigheter, vilket innebär att även skulder ärvs såvida inte dessa har upphävts automatiskt på grund av dödsfallet (se art. 659). Du bör kolla upp detta.

Önskar du vidare rådgivning är mitt råd att boka tid med en erfaren jurist hos oss på Lawline. Ett alternativ kan även vara att kontakta en jurist i Spanien.

Lycka till! Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare