FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/11/2023

Ska skulder som en sambo har täckas ur samboegendomen?

Gemensam bostadsrätt inga skulder på bostadsrätten eller på bohagen. Två vuxna gemensamma barn Sambon avlider men har privata kontokorts skulder. Tas dessa skulder från samboegendomen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SL) som är relevant lag i ditt fall.

Ska skulderna täckas ur samboegendomen?

Inledningsvis ska era andelar i samboegendomen beräknas (12 § SL). Om ni äger lika många andelar i bostaden och bohagen, så är era andelar 50 procent. Därefter ska från varje sambo avräknas de skulder som sambon hade när samboförhållandet upphörde. Täckningen till skulderna ska göras ur annan egendom som sambon har och först därefter ur samboegendomen (13 § SL). Det betyder att så länge din avlidna sambo kan täcka sina skulder ur annan egendom som han har, så kommer det inte att påverka samboegendomens värde. Det som därefter återstår av samboegendomen efter avdrag för skulderna ska läggas samman och värdet därav delas mellan samborna (14 § SL).

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Så länge man har andra tillgångar, så ska skulderna täckas med dessa. Om tillgångarna inte räcker, så ska skulderna täckas med en sambos andel ur dennes samboegendom.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare