Ska sambos gemensamma bil ingå i en bodelning?

Min sambo har köpt vår gemensamma bil kontant! Jag betalar av min del/år! Ska vi göra ett skuldebrev oss emellan, eller hur gör vi för att jag ska få ut min del, vid en ev separation? Ja betalar även hälften för underhåll, skatt och försäkring!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av sambolagen.

Allmänt

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det (8 § Sambolagen). Det är samboegendom som ska ingå i bodelningen (8 § Sambolagen). Det är sambornas gemensamma bostad och bohag som ingår i bodelningen (3 § Samobolagen). En bil räknas alltså inte som samboegendom och ska därför inte ingå i bodelningen.

Samboavtal

Det finns en möjlighet att upprätta ett samboavtal om att viss egendom, till exempel bilen, ska ingå i en eventuell bodelning (9 § Sambolagen). Avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna (9 § 2 st Sambolagen). Genom att upprätta ett samboavtal har du alltså rätt att få ut din del vid en eventuell separation genom att reglera detta i samboavtalet.

Dold samäganderätt

Det finns även en möjlighet att dold samäganderätt av bilen föreligger mellan dig och din sambo. För att det ska vara fallet krävs att ni köpt bilen för gemensamt bruk, vilket det av din fråga verkar som att ni har gjort. Vidare krävs att den som inte stod för köpet har bidragit till förvärvet genom ett ekonomiskt tillskott, till exempel som att du betalar av din del / år. Mot bakgrund av omständigheterna i din fråga skulle jag säga att mycket talar för att dold samäganderätt föreligger.

Sammanfattning

Min rekommendation är att ni skriver ett samboavtal där ni tydligt anger hur stor andel av bilen ni äger var och reglerar vad som ska ske med bilen vid en eventuell separation. Ett annat alternativ är även att yrka på dold samäganderätt för att varje sambo ska få ut sin andel, vilket dock kan bli svårare ur bevishänseende.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare