FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal08/12/2020

Ska säljare stå för avlägsna garderober från bostadsrätten?

Vi har sålt en lägenhet där vi i bilagan "frågor till köpekontrakt" som ingår i överlåtelseavtalet, har skrivit att garderober ingår i köpet. Köparen vill inte ha kvar dessa men det framkommer inte förrän någon vecka innan tillträdesdagen och han har även skrivit under överlåtelseavtalet och alla bilagor. Nu menar han på att vi ska stå för kostnaden som blir för honom att ta bort dessa, är detta verkligen rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för ni vänder er till Lawline med er fråga!

Som utgångspunkt så ingår allt som tillförts bostadsrätten för stadigvarande bruk, så garderober brukar som utgångspunkt ingå beroende på vad det är för typ av garderob och hur de är fastsatta, t.ex. om de är inbyggda eller ej. Men oavsett det, har ni och säljaren avtalsfrihet kring vad som ska ingå vid köpet och i detta fall har ni reglerat att garderoberna ska ingå vilket är ett avtal som båda parter signerat, och där den part som inte läser igenom det den signerar får "stå sitt kast", så länge inte avtalsvillkoren är oskäliga. I detta fallet kan jag inte se att avtalsvillkoret att garderoberna skulle ingå i köpet, är ett oskäligt villkor vid en bedömning, så mitt råd till er hade varit att stå på er. Ni har inte angett vilken typ av garderober det är, men eftersom att köparen dessutom menar på att det skulle uppstå en kostnad för att ta bort dessa talar det också för att det var fastsatta för stadigvarande bruk och skulle ingått som utgångspunkt även om ni inte hade reglerat det särskilt. Eftersom ni angett det i en särskild bilaga som överlåtelseavtalet hänvisar till och som köparen fått ta del av, skulle mitt råd vara att klargöra detta för köparen och förklara att det inte är ert ansvar att ta bort garderoberna.

Hoppas detta är svar på er fråga,

Med vänlig hälsning

Jessica SarhedeRådgivare