Ska pengar som sambors har på sparkonton ingå i bodelningen?

Hej.

Om man som sambos med gemensam ekonomi, ska separera delas ju bohaget samt gemensamt hus upp. Men hur är det om man har ett eget sparkonto? Delas det också?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du helt rätt har konstaterat är det sambors gemensamma bostad och bohag som ska ingå i bodelningen. Dessutom krävs det att denna egendom har köpts in för gemensamt bruk för att den ska ingå i bodelningen, vilket exkluderar bostad och bohag som en sambo ägde sedan tidigare och som sambon har tagit med sig in i samboförhållandet (3 § och 8 § sambolagen). Regeln är uttömmande, vilket innebär att ingenting annat än sambors gemensamma bostad och bohag inköpt för gemensamt bruk ska ingå i bodelningen (delas).

Med gemensamt bohag menas t.ex. möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § sambolag). Med gemensam bostad menas fastighet, bostadsrätt och hyresrätt som är avsedd som sambornas gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § sambolag).

Eftersom pengar på ett sparkonto varken utgör gemensam bostad eller bohag ska pengarna inte ingå i en eventuell bodelning. Pengar på sparkonton eller på andra konton ska alltså inte delas. Det spelar ingen roll att ni har agerat som att ni har haft gemensam ekonomi.

Med vänliga hälsningar,

Daniel BromanRådgivare