FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/01/2021

Ska min avtalspension tas upp i bodelning?

Om jag har fonder på handelsbanken som tillhör min avtalspension, skall dessa tas upp i bodelningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det beror på tjänstepensionens utformning och rätten att förfoga över pensionen
Oöverlåtbara rättigheter eller rättigheter av personlig art tas inte med i bodelningen (10 kap. 3 § äktenskapsbalken). Huruvida din tjänstepension (avtalspension är en form av tjänstepension) undantas i enlighet med paragrafen beror på utformningen av tjänstepensionen och huruvida du har rätt att förfoga över den.

I regel tas det inte upp i bodelningen om arbetsgivaren äger pensionsförsäkringen
Pensionen ingår i regel inte i bodelningen om din arbetsgivare äger pensionsförsäkringen. Detta eftersom den då anses oöverlåtbar. Om pensionsavtalet emellertid har utformats så att du har möjlighet att förfoga (bestämma) över pensionsrättigheten ska den tas upp i bodelningen.

I regel tas det upp i bodelningen om du äger pensionsförsäkringen
Om din arbetsgivare betalar premierna men det är du som äger pensionsförsäkringen är utgångspunkten att tjänstepensionen tas upp i bodelningen. Detta sker emellertid med undantag. Om du exempelvis inte kan förfoga över försäkringen på grund av villkor i ditt anställningsavtal tas pensionen inte upp i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare