Ska man registrera att man är gift och bor utomlands i Sverige?

Hej

Jag är utflyttad från Sverige, har gift mig med en Kubanska i Kuba.

Bor i Madrid.

Ska/bör jag registrera det i Sverige på något sätt, har sökt information på skatteverket utan framgång.

tacksam för svar.

mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att svara på frågan om du behöver registrera din utlandsflytt i Sverige och sedan på frågan ifall du behöver registrera ditt äktenskap i Sverige. På slutet kommer jag skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Registrering av utlandsflytten i Sverige

Om man planerar att flytta utomlands i ett år eller mer ska man registrera det hos skatteverket, se här . Alltså om du har varit utomlands i ett år eller mer alternativt planerar att vara det ska du anmäla detta till skatteverket genom att skicka in denna blankett. Tänk på att även om du har registrerat din utlandsflytt kan du behöva deklarera i Sverige, se mer om detta här. Du ska även anmäla din utlandsflytt till försäkringskassan. Mer information om detta hittar du här.

Registrering av äktenskapet i Sverige

Gällande ert giftermål så behöver ni enbart registrera det i Sverige om ni ska flytta tillbaka dit, se här Du behöver i så fall skicka in ett intyg på att vigseln ägt rum till skatteverket. Ifall skatteverket bedömer att vigseln är giltig registreras den i folkbokföringen.

Sammanfattning

Om du har planerat eller redan har bott utomlands i ett år eller mer ska du anmäla detta till skatteverket. Detta gör du genom att fylla i en blankett och skicka in till skatteverket. Du ska även anmäla din utlandsflytt till försäkringskassan. Gällande giftermålet behöver du enbart anmäla det ifall du flyttar tillbaka till Sverige. Detta gör du i så fall genom att skicka in ett intyg på vigseln till skatteverket.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare