Ska man polisanmäla stulen elsparkcykel med motoreffekt på över 250 watt?
Lawline svarar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Enligt lagen om vägtrafikdefinitioner se 2 § cykel punkt 3-4 är det precis som du skriver så att en elsparkcykel utan trampor får ha en högsta motoreffekt på 250 watt och en topphastighet på max 20 km/h för att kunna definieras som en cykel och därmed omfattas som lös egendom i hemförsäkringens villkor. En elsparkcykel kan klassificeras som en moped klass II om motoreffekten inte överstiger 1 000 watt och motorn är konstruerad för en hastighet av max 25 km/h. En moped klass II ska inte registreras, utan ska istället vara typgodkänt enligt EU-gemensamma regler eller ha godkänts vid en mopedbesiktning. Med anledning av att den inte registreras går det inte heller att teckna en fordonsförsäkring för den typen av elsparkcykel, vilket innebär att just denna typ av elsparkcykel i dagsläget faller mellan stolarna försäkringsmässigt. Är motoreffekten och topphastigheten mer än så är den istället att klassificera som en moped klass I och ska då registreras och omfattas av en trafikförsäkring.
Om din elsparkcykel klassificeras som moped II, vilket jag uppfattar att den gör, gäller samma trafikregler som för cykel. Du kan därför köra din tvåhjuliga moped klass II på cykelbana, såvida inte cykelbanan har en tilläggstavla under vägmärket för påbjuden cykelbana där det står "ej moped", se Transportstyrelsens hemsida. Moped klass I får dock inte köras på cykelbana.
När det kommer till att polisanmäla stölden rekommenderar jag dig att göra en polisanmälan. Såvida elsparkcykeln är att definieras som en moped klass II och det inte funnits ett specifikt vägmärke för moped där du parkerat elsparkcykeln kommer det faktum att det är en moped klass II inte påverka dig negativt.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,