Ska man polisanmäla ett ex som fortsätter kontakta mig, kallar mig saker och skriver hur kan ska misshandla mig?

Har ett ex som fortsätter kontakta mig i över ett år efter att jag vid upprepande tillfällen sagt att jag inte vill ha någon kontakt med honom. Jag blockerar numret men han fortsätter ringa på dolt nummer. Han skickar sms från sitt nya nummer och kallar mig könsord, äcklig, hora osv. Han skriver också hur han ska misshandla mig. Ska man polisanmäla detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är en riktigt jobbig situation du har hamnat i på grund av ditt ex, som tyvärr också inte är helt ovanlig. Ingen person ska behöva stå ut med det du nu varit med om. Jag tycker därför att du absolut ska polisanmäla detta. Inte bara tror jag att en polisanmälan kan vara det enda sättet att få ditt ex att sluta men det är också viktigt att personer som begår brott faktiskt också får ta konsekvenserna för vad de gör.

Vad du blivit utsatt för låter absolut som brottsliga handlingar
Att kontakta dig på det sätt ditt ex gjort trots att du sagt att du inte vill ha någon kontakt med honom låter enligt mig som ofredande, vilket är ett brott (Brottsbalken 4 kap. 7 §). Att ditt ex även sagt att han ska misshandla dig kan bedömas som olaga hot, vilket också det är brottsligt (Brottsbalken 4 kap. 5 §). Ytterligare två allvarliga brott det kan vara fråga om är olaga förföljelse eller grov kvinnofridskränkning om ditt ex begått flera brott mot dig som tillsammans bl.a. kan anses varit ägnade att kränka din integritet (Brottsbalken 4 kap. 4 a § och 4 b §).

Jag rekommenderar dig att så snart som möjligt polisanmäla
Vad jag rekommenderar dig att göra är att kontakta polisen och polisanmäla genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation. Du får då berätta vad du har blivit utsatt för så att polisen kan bedöma vilka möjligheter som finns för att utreda situationen. Det är viktigt att inte vänta med att anmäla ett brott till polisen, ju längre tid det har gått sedan brottet begicks desto svårare kan det vara att utreda och klara upp det. Vad som också är viktigt är att du sparar de meddelanden du fått från ditt ex som bevisning.

Hoppas du fått svar på din fråga och att Polisen kan hjälpa dig att slippa de oönskade kontakterna och hoten från ditt ex.

Har du ytterligare funderingar är du välkommen att återkomma med en ny fråga. Det finns även mycket bra information på Polisens hemsida t.ex. om vad som händer efter en polisanmälan och vilken hjälp och stöd från samhället du kan få på grund av att du utsatts för brott.

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare