FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/12/2019

Ska man låta frågan gå vidare till åtal?

Min mor har blivit påkörd av en bilist som backade på henne bakifrån i ryggen när hon stod på trottoaren.

Ambulans och polis tillkallades. Mor fick skador, bl. bruten handled, brutna revben.

Föraren är polisanmäld, brottsbeskrivning vårdslöshet i trafik. Föraren har erkänt brottet.

Skadeanmälan skickad till förarens trafikförsäkringsbolag.

Polisens fråga till oss är: Ska vi låta ärendet gå vidare till åtal?

Måste man låta brottet anges till åtal för att det ska utredas vidare?

Är det är det en grundförutsättning för att försäkringsbolaget ska kunna utge ersättning till den målsägande?

Kan förarens försäkringsbolag arbeta med ärendet utan att man väcker åtal.

Kan man vänta med att väcka åtal? Kan man backa i åtalsprocessen om man gör upp i godo med FB?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

En fällande dom är inte nödvändig för att ni ska få ersättning från försäkringen. Frågan här är mer krasst "Vill ni se honom/henne straffad?". Brottmål är när det offentliga straffar någon. Skadeståndet är en separat fråga.

Det går inte att få mer pengar genom att vinna i båda fallen, eftersom skadeståndet sätts i regel ner i sådana fall.

När åtal väl väckts är besluten i åklagarens händer. Om ni ber åklagaren att väcka åtal kommer ni inte kunna påverka händelseförloppet längre. Det är domtolen och åklagaren som avgör schemat efter det.

Jag hoppas denna information hjälper er fatta ett beslut

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare