FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/05/2017

Ska man betala underhållsbidrag när barnet bara bor hos en förälder?

Min flickvän har ett barn ihop med en annan man (barnet är 6 år).

Barnet är boende hos henne större delen av tiden, men bor ca 8-9 nätter per månad hos pappan.

Mamman arbetar 80% (har svårt att arbeta mer då hon har ett stort ansvar för barnet).

Pappan är arbetslös sedan 1,5-2 år tillbaks och anser att mamman borde betala underhållsbidrag till honom då han inte har någon inkomst. Kan han verkligen hävda det? Är det inte så att det är han som borde betala underhåll till henne, då hon står för alla klädinköp till barnet (förutom mat och husrum när barnet är boende hos henne)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Barnets föräldrar ska svara för barnets underhåll utifrån vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. De ska sinsemellan ta del av kostnaderna för underhållet efter sin förmåga (7 kap. 1 § FB). Eftersom barnet inte varaktigt bor hos sin pappa när barnet bara är där 8-9 nätter i månaden så ska han fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet (7 kap. 2 § FB). Om pappan har barnet hos sig under en sammanhängande tid av minst fem hela dygn eller under en månad har barnet hos sig minst sex hela dygn så får han göra ett avdrag för varje helt dygn av barnets vistelse med 1/40 av det underhållsbidrag han skulle betalat (7 kap. 4 § FB).

Pappan kan således inte göra något anspråk på underhållsbidrag. Däremot är han skyldig att betala underhållsbidrag till barnet eftersom barnet inte bos varaktigt hos honom och han därför inte fullgör sin underhållsskyldighet, även om han eventuellt har möjlighet att göra ett visst avdrag för när barnet är hos honom.

Underhållsbidrag går att fastställa via dom eller avtal (7 kap. 2 § FB). Om mamman är intresserade av att försöka avtala med pappan om underhållsbidrag så har försäkringskassan en bra räknesnurra som föräldrar kan använda för att beräkna ett rättvist underhållsbidrag utifrån barnets behov och föräldrarnas inkomster. Använder man sig av den får man också fram en avtalsmall att skriva under vilket ger en giltig överenskommelse. Ni hittar räknesnurran här.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare