FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt18/01/2021

Ska man betala skatt på gåva?

Har fått 1 000 000 i gåva utomlands. Hur ta hem det och vilken skatt blir det. Finns gåvobrev

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om skatt på gåva från utlandet. Regler om detta finns i Inkomstskattelagen (IL).

Skatt på gåvor, gåvoskatt, är avskaffad i Sverige, se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. För att ett förvärv ska anses vara en gåva krävs att tre kriterier är uppfyllda: det föreligger en gåvoavsikt, en förmögenhetsöverföring och att transaktionen skett frivilligt. Om dessa tre kriterier är uppfyllda är överföringen skattefri.

I regel krävs inget gåvobrev när det är fråga om förvärv av pengar (lös egendom), men din bank har en skyldighet att lämna kontrolluppgifter om betalningar som överstiger 150 000 kr. Detta gäller oavsett valuta och om det endast skett vid ett tillfälle, se 23 kap. 1 § Skatteförfarandelagen. I ditt fall överstiger beloppet på din gåva mycket mer än 150 tusen, det därför bra om gåvogivaren (den som ger dig denna gåva) upprättar ett gåvobrev.

Lawline kan hjälpa dig upprätta ett gåvobrev genom vår avtalstjänst, den hittar du här.

Du kan alltid hör av dig till Skatteverket för skatterådgivning också.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare