FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt06/11/2017

Ska man betala gåvoskatt?

Hej

Jag fick pengarna från min familj som bor utomlands. Och är svensk medborgare och jag vill överföring pengarna till sverige beloppet är 9000000kr jag undrar om skatt ska dem upp skatta sig eller inte?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga tolkar jag är om man ska betala skatt på pengarna du fick.

Normalt sett ska man betala skatt på all form av inkomst som man tjänar.

Däremot finns det ett antal undantag i inkomstlagen. Man ska till exempel inte betala skatt på gåvor (8 kap. 2§ 1 stycket inkomskattelagen). Med gåvor menar man att man fått pengar utan att behöva göra något typ av arbete. Att pengarna kom från utomlands spelar ingen roll.

Om du fick ett gåvobrev eller ett kvitto på att du fick pengarna är det bra att spara breven eller kvittona (inte ett krav). Om du inte fick gåvobrev eller kvitto behöver du inte bry dig om detta.

Har du alltså fått pengarna utan att behöva arbeta, sälja saker eller att du fick pengarna från en investering ska pengarna du fick anses vara en gåva. Därmed ska du inte heller betala skatt på dem. Om du fick pengarna till en investering eller liknande kan andra regler gälla beroende på vad du ska göra.

Hoppas att du fick ett svar på din fråga. Om du vill veta mer kan du gå in på skatteverkets hemsida. Där kan du ställa frågor till skatteverket och få besked om vad dem anser.

Henrik BergRådgivare