Blir man betalningsskyldig till hyresvärd om hyresvärdens krav varit ett skriftligt avtal och man ej skrivit under?

Hej,

Jag ska börjar studera på högskola i höst. Jag behöver lite hjälp om en situation som jag ligger i.

Jag har fått ett rum på studiehem men kan inte ta emot rummet pga ekonomiska skäl. Jag har fått hem ett kontraket som gäller från och med 2018-07-01 och två fakturor för Juli 2018 och Augusti 2018.

OBS, jag har ej skrivit på kontraket.

Min inflyttningen skulle ske 14/7 då jag skulle hämta nycklarna till rummet. Att kontraktet skulle börja gälla från och med 2018-07-01 var en punkt där jag tyckte att det var märkligt och som jag skulle ta upp med hyresvärden om, innan planerna ändrades.

Jag har kontakt hyresvärden idag 9/7 att jag kan ej ta rummet men hyresvärden vill fortfarande att jag ska betala hyran för Juli månaden 2018-07-01 — 2018-07-31, hyresvärden "annars går den till inkasso".

Jag tycker ej att detta är rätt, att jag ska betala för Juli månaden. Därför kontaktar jag er om hur jag ska gå tillväga och vad som är rätt och fel.

Ser framemot att få höra av er.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag kommer att utgå ifrån den informationen du givit mig i mitt svar.

Enligt deras hemsida sker en accept av erbjudandet när ett kontrakt skrivits under. Om man vill tacka nej skickar man e-post eller vanlig post inom en vecka från att man blivit erbjuden rummet. Om man varken svarar ja eller nej blir man struken från kön.

Med andra ord krävs det enligt studiehemmet en underskrift på kontraktet och med tanke på att du inte gjort det har du avstått från deras erbjudande och är ej skyldig att betala fakturorna.

Därför blir det svårt för studiehemmet att lyckas få betalt av dig via inkasso, eftersom studiehemmet inte kan bevisa att ni ingått något avtal. Enligt 12 kap 2 § Jordabalken finns inget formkrav för hyresavtal, men för att du ska bli betalningsskyldig måste studiehemmet bevisa att du är skyldig vilket alltså blir svårt utan ett avtal.

Av den information jag fått från dig och studiehemmets hemsida bedömmer jag att inget avtal uppkommit mellan er. För det första har du inte accepterat erbjudandet genom att skriva under kontraktet och för det andra är kontrakt i sig oskälig om det står att du ska betala för hela juli när ni varit överens om att inflytt ska ske i mitten av juli.

Angående de datumen mellan 14:de juli och 31:a juli, så har ni kommit överens muntligt. Men eftersom det enligt studiehemmets hemsida är ett krav på skriftligt avtal, så gäller inte den muntliga överenskommelsen i detta fall.

Mitt råd till dig är att du kontaktar dem igen och hänvisar till mitt svar. Vill de fortfarande skicka till inkasso kan du kontakta inkasso och förklara din situation, eftersom avtalet mellan dig och Studiehemmet inte är giltigt. Du behöver alltså inte betala fakturorna.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare