Ska man betala flertalet fakturor vid ånger?

Jag blev vilseledd av en telefonförsäljare att ingå ett 24 månaders abonnemang på "xxx" mobiloperatör. Jag mejlade in min ångerrätt dagen efter. De bekräftade att allt är ångrat och att jag måste skicka tillbaka paketet med simkort vilket jag gjorde i obruten skick. Nu fick jag två fakturor på startavgift nån avgift på värdeminskning vid ånger på totalt 1400kr. Vad kan vara värdeminskande på ett dygn på ett abonnemang som inte är använt? Skall man verkligen betala flertalet fakturor vid ånger? Jag har bestridit via mejl men de svarar ej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att avtalet ingicks via telefon och försäljaren kontaktade dig så är det här fråga om ett sk distansavtal. Detta regleras i Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (HÄR).

Hur ångrar du ditt köp:

Vid distansavtal gäller en ångerrätt på 14 dagar. Denna börjar löpa vanligen dagen efter, men i ditt fall köpte du telefonabonnemang vilket innebär att ångerrätten börjar från och med att avtalet skriftligen ingicks.

Vad du behöver göra för att ångra köpet är att inom 14 dagar meddela säljaren och skicka tillbaka varan. Det innebär att företaget ska fått varan tillbaka inom 14 dagar, (13 §). Det finns inget i övrigt krav på hur du ska ångra ditt köp, men jag rekommenderar att göra detta skriftligt och spara en kopia av detta, samt att spara inlämningskvitto hos ditt ombud som bevis på att du ångrat köpet i rätt tid. I ditt fall ser jag inte något problem i detta, du verkar ha ångrat köpet korrekt.

Vad innebär din ångerrätt och vad ska du betala:

När du ångrat ditt köp så ska du inte betala något, har du betalt så ska du som utgångspunkt få pengarna tillbaka. Du kan dock få betala för frakten tillbaka, om säljaren informerat dig om detta vid köpet. (14 §, 15 §)

Gällande din fråga om värdeminskning så kan du få betala detta om du använt varan mer än nödvändigt. Däremot är det helt okej att undersöka varan. Om du inte börjat använda abonnemanget så gäller det samma för detta. Därför ser jag inte att det rör det sig om en värdeminskning i ditt fall, vad jag kan utläsa genom din fråga. Dessutom krävs det även här att du ska ha fått information vid köpet om att en ev. värdeminskningen kan krävas att betalas utav dig, (15 §).

Sammanfattning:

Säljaren har en skyldighet att informera dig om din ångerrätt och ev. kostnader som kan uppstå när du ångrar dig, för att du ska vara skyldig att betala detta. Detta både gällande återsändningen och värdeminskning.

Det är okej att undersöka en vara, varför jag inte ser hur en värdeminskning i ditt fall kan ha skett.

Råd:

- Om du inte kommer överens med säljaren så kan du anmäla denna till ARN. Jag rekommenderar dig detta i första hand, och prövningen är också kostnadsfri. Du anmäler detta HÄR

- Om du istället anser att problemet är att säljaren gett dig bristfällig information om ångerrätten så kan du även anmäla detta till konsumentverket HÄR

- Ett övrigt tips -Om du känner att du vill ha hjälp med att utforma en ångerblankett korrekt så kan du ta hjälp av konsumentverkets ångerblankett HÄR

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare