FrågaÖVRIGTÖvrigt13/10/2024

Ska man betala en utländsk parkeringsbot?

Hur är det nuförtiden med p-bot man får i annat EU-land, driver Svenska kronofogden in danska p-böter ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör ett ämne inom juridiken som brukar kallas internationell privat och processrätt.  Inom detta område brukar man så skilja på frågor som rör rätten att för någon inför domstol (domsrätt), rätten om vilken lag som ska vara tillämplig (lagval) och erkännande och verkställighet av domar. Din fråga berör således det sistnämnda.

Vilka regler är tillämpliga?

Inom privat och processrätten när det gäller EU och vara grannländer i norden tillämpas den gemensamma Bryssel 1a förordningen på frågor som rör erkännande och verkställighet. Sagda regelverk gör alltså att domar från andra länder ska erkännas utan vidare förfarande (art. 36 Bryssel 1a) och dem ska även verkställas av i andra medlemsstater utan att det krävs någon vidare verkställbarhetsförklaring (art. 39 Bryssel 1a)

Vad innebär reglerna för din fråga?

Sagda regler innebär alltså att eftersom Danmark och övriga EU länder accepterat detta regelverk kommer en parkeringsböter krävas in av andra länder genom att de kontaktar Sverige. Sverige kommer då driva in boten. Skulle du låta boten vara och den växer så till den grad att du är skyldig en tillräckligt stor summa kan det även vara så att om det mynnar ut i en dom att Sverige är skyldiga att driva igenom ett beslut om återbetalningsskyldighet genom att kontakta kronofogden.

Min rekommendation

Det är alltid en chansning att inte betala en parkeringsbot från att annat land. Tar således ett annat Eu land, Danmark i det här fallet, kontakt med Sverige kommer Sverige driva in boten. Jag rekommenderar så att du betalar för att slippa att summan stiger

Jag hoppas så att du fått svar på din fråga! Är så inte fallet tveka inte att höra av dig med följdfrågor eller en helt ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare