FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/07/2023

Ska man beskattas för dansk arv i Sverige?

Jag har ärvt 120.000 dkr från min far i Danmark. De är nu insatt på mitt svenska bankkonto, skall jag deklarera denna summa och betala skatt på den?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är inkomstskattelagen (IL) som är tillämplig svensk lag och boafgiftsloven (BL) som är tillämplig dansk lag.

Arv och beskattning enligt svensk rätt

Enligt svensk rätt är förvärv som man får genom arv skattefria (8:2 IL). Det betyder att det inte finns en arvsskatt i Sverige, oavsett var i världen man ärver något, vare sig det rör sig om pengar, aktier, fastigheter eller andra tillgångar. I ditt fall kommer du därför att slippa svensk arvsbeskattning för de pengar som du har fått av din far i Danmark. Eftersom Sverige inte beskattar arv, så behöver du inte heller deklarera pengar som du får i arv.

Arv och beskattning i Danmark

Eftersom du ärver pengar från din far som jag tolkar både var bosatt och avled i Danmark, så aktualiseras även EU:s arvsförordning (AF). Huvudregeln är därför att det är lagen i det land där arvlåtaren hade hemvist vid sin död som ska tillämpas på frågor om arv (artikel 21 AF). I ditt fall kommer det vara dansk rätt som avgör om du ska beskattas eller inte för det arv som du har fått av din far.

Av boafgiftsloven framgår att skatt på arv ska betalas med 15 procent (1 § boafgiftsloven), men först efter att ett grundavdrag har dragits från summan som du har ärvt (6 § boafgiftsloven). Grundavdraget för år 2023 ligger på 321 700 DKK (se här). Eftersom du ärver 120 000 DKK, så behöver du inte beskattas för arvet i Danmark. Gällande frågan om du behöver deklarera arvet i Danmark, så kan du ringa Danmarks motsvarighet till Skatteverket på telefonnummer (0045) 72 22 28 22.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. Eftersom det inte finns en arvsskatt i Sverige, så behöver du inte heller deklarera denna summa till Skatteverket. Dock kommer ditt arv från din far i Danmark, så gäller dock dansk arvsrätt, men eftersom arvet underskrider grundavdraget, så lär du inte heller behöva beskattas i Danmark. Du kan dock behöva deklarera arvet till den danska skattemyndigheten. Min rekommendation är därför att du ringer skattemyndigheten i Danmark och frågar om du behöver deklarera arvet.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare