FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/07/2021

Ska jag registrera en gåva om en fastighet hos Skatteverket?

Hej,

Jag ska ge bort en fastighet till min dotter.

Det finns inga lån på fastigheten och jag äger 100%

Jag vet att det finns formkrav och att det ska undertecknas av oss och även bevittnas.

Men sen till min fråga, detta gåvobrev ska då tillsammans med ansökan om ändrade ägarförhållanden skickas till skattemyndigheten inom 3 månader eller hur?

Men att Lagfart ska sökas hos Lantmäteriet?

Jag trodde skattemyndigheten ordnade det men jag har kanske missat nåt där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gåvolagen innehåller bestämmelser om gåvor. När en fastighet överlåts genom gåva ska gåvotagaren söka lagfart och inskrivning hos Lantmäteriet för att gåvan ska vara giltig. Ett gåvobrev ska alltså inte registreras hos Skatteverket. Skatteverket kan nämligen bara registrera gåvor mellan makar, vilket det ju inte är fråga om i ditt fall. Det är dessutom hos Lantmäteriet som din dotter ska ansöka om lagfart för att registrera att hon är ägare till fastigheten.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare