FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll24/08/2017

Ska jag betala underhållsbidrag för barnet som inte bor hos mig?

Hej!

Jag har en fråga om underhållsbidrag. Jag har 3 barn, åldrarna 11, 12, 15. Barnet på 12 år bor hos sin mor på heltid medan de andra bor varannan vecka hos mig. Mamman får barnbidraget samt flerbarnstillägget för samtliga barn. Är jag skyldig till att betala underhåll för det barnet som inte bor hos mig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawlline med din fråga!

Underhållsbidrag för barn bestäms utav Tingsrätten eller genom avtal mellan föräldrarna. Avtalet eller domen anger också vilken summa som är rimlig. Föräldrarna ska svara för underhåll åt barnet efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga (7 kap. 1 § föräldrabalken).

En förälder skall fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, om föräldern:

1. inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller

2. har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra föräldern (7 kap. 2 § föräldrabalken).

I första hand ska barnets grundläggande försörjning tillgodoses. Om föräldrarnas ekonomiska förutsättningar motiverar det kan det ställas krav på högre standard. När hänsyn tas till barnets egna tillgångar bör endast avkastning beaktas. Underhållsskyldigheten fullföljs vanligen genom att föräldern betalar barnets mat, boende, kläder med mera. Om så inte sker ska föräldern betala ett underhållsbidrag.

Barnbidrag och flerbarnstillägg dras av från summan för underhållsbidraget. De betraktas som sociala förmåner.

Svaret på din fråga enligt bedömning utifrån ovannämnda lagrum är ja, men om ni inte skriver ett avtal behöver ni gå till tingsrätten och få ett beslut därifrån. Det behöver inte betyda att du måste betala om de anser att mammans inkomst räcker till.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare