FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/04/2020

Ska jag ändra folkbokföring när jag blir provbo?

Hej!

Jag och min blivande sambo har köpt en bostadsrätt tillsammans. Min nuvarande bostad är en hyresrätt (evakueringskontrakt, 4 år) som jag fått godkänt av hyresvärden att hyra ut ett år pga prova på samboende. Jag försöker hitta information om hur jag ska göra med folkbokföringen, men utan resultat. Kan jag folkbokföra mig vid bostadsrätten? Kan det ge mig konsekvenser med hyresrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Skatteverket skriver att om du flyttar från din lägenhet kortare tid än ett år så behöver du inte ändra din folkbokföring, medan om du flyttar längre tid än ett år så ska du ändra din folkbokföring. I och med att detta gäller ett år behöver du alltså inte ändra din folkbokföring, det räcker med att eftersända din post till din nya adress. Om du ändå ändrar din folkbokföring kan du inte bli av med din lägenhet i och med att du har hyresvärdens tillstånd att hyra ut.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare