Ska inkomster från utlandet beskattas i Sverige?

Hej! Jag är en svensk medborgare som bor och arbetar i Sverige. I Polen äger jag mark som jag vill sälja. Min fråga är behöver jag betala skatt i Sverige för försäljning av mark i Polen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om skattskyldighet hittar du i inkomstskattelagen (IL).

Eftersom du både är bosatt och arbetar i Sverige är du obegränsat skattskyldig i Sverige enligt 3 kap. 3 § IL. Även bestämmelsen i 3 kap. 7 § IL kan beaktas, då vid avgörandet om en person har väsentlig anknytning till Sverige anses man ha väsentlig anknytning till Sverige om man är svensk medborgare, vilket du är. Vad obegränsat skattskyldighet innebär är att om du är obegränsat skattskyldig, är du skattskyldig för alla dina inkomster i Sverige och från utlandet, enligt 3 kap. 8 § IL. Alltså ska försäljningen av din mark i Polen beskattas i Sverige då du är obegränsat skattskyldig.

Fenomenet att bli beskattad i mer än ett land kallas för internationell dubbelbeskattning och det svenska Skatteverket har diskuterat detta i sin rättsliga vägledning om internationell dubbelbeskattning som du hittar (här). Där framgår det bland annat att Sverige tillämpar den s.k. hemvistprincipen för sin beskattning, vilket innebär att obegränsat skattskyldiga personer i Sverige är skattskyldiga för samtliga sina inkomster, oavsett varifrån inkomsterna kommer ifrån. Av denna rättsliga vägledning framgår det dock inte vad Polen tillämpar för skatteprincip.

I lagen (2005:248) om skatteavtal mellan Sverige och Polen framgår det i Artikel 6, punkt 1 att inkomster av fast egendom (såsom mark) som en person innehar i det ena landet, medan personen har en hemvist i det andra landet, får beskattas i det landet där fastigheten befinner sig i. Vidare framgår det i Artikel 22, punkt 1 a) i denna lag att om en person med hemvist i Sverige får en inkomst som även ska beskattas i Polen, ska ett motsvarande belopp som avsåg den polska skatten räknas av på den svenska skatten för inkomsten. Det vill säga att det belopp du blir beskattad för i Polen, kommer dras av på skatten i Sverige. Syftet med denna lag var för att slippa just internationell dubbelbeskattning mellan Sverige och Polen, och lagen blir därmed tillämplig på din situation.

Sammanfattningsvis, vid försäljning av din mark i Polen kommer du troligen att bli beskattad för inkomsten både i Sverige och i Polen. Sedan kommer den svenska skatten minskas med det belopp du beskattades för i Polen, för att du ska slippa dubbelbeskattning. Är du dock fortfarande osäker skulle min rekommendation vara att du hör av dig till antingen Skatteverket i Sverige, eller skattemyndigheten i Polen för att få en tydligare bild på hur beskattningen av denna försäljning kommer att gå till.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och hör gärna av dig till oss igen om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Rojan ArikanRådgivare