Ska hyresgästen betala kostnader för vattenskada i hyresrätt?

Hej! Min mamma har år 2014 fått renoverat sitt badrum pga vattenskada, hon har varit väldigt sjuk psykiskt under en lång period och under en period badade hon mycket och till slut blev det fuktskador i badrummet. Inget som hon gjort avsiktligt. Nu får hon en faktura på 153 tusen som ska betalas ganska snart. Hyreshuset hon bor i kommer att rivas nästa år. Behöver verkligen råd.

Tack på förhand

Anna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En hyresgäst är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom vållande eller vårdslöshet (12 kap. 24 § jordabalken). Eftersom din mamma inte har orsakat vattenskadan avsiktligt blir frågan om hon har orsakat denna genom att ha handlat oaktsamt. En person kan anses ha handlat vårdslös/oaktsam om han eller hon inte har uppträtt på samma sätt som en förnuftig och hänsynsfull person skulle handlat i motsvarade situation. Hur bedömningen skulle göras i detta fall är svårt att svara på, speciellt eftersom information saknas. Enbart det faktum att din mamma har badat flera gånger under en kort tid borde inte innebära att hon har vållat skadan genom vårdslöshet. Det kan vara bra att veta att det är hyresvärden som måste bevisa att handlandet har varit oaktsamt.

Om din mamma har en hemförsäkring råder jag er att kontakta hennes försäkringsbolag. När man får ett krav för en skada i hyresrätt blir ansvarsskyddet i hemförsäkringen aktuellt. Ditt försäkringsbolag utreder om din mamma som hyresgäst är vållande till skadan och betalar i sådana fall ersättning till hyresvärden om försäkringen täcker det aktuella fallet. Om försäkringsbolaget anser att hyresgästen inte är vållande får man ofta hjälp med att bestrida kravet.

Ytterligare en bestämmelse som kan vara tillämplig på ert fall är 2 kap. 5 § skadeståndslagen som anger att en person som vållar skada under påverkan av en allvarlig psykisk störning eller av någon annan psykisk störning som inte är självförvållad och tillfällig skall ersätta skadan i den mån det är skäligt med hänsyn till hans sinnestillstånd, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter.

Ett tips är att bestrida fakturan som ni har fått för att undvika att få betalningsanmärkning. Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig lycka till!

Jennifer ParmlindRådgivare