Ska hus delas i sambors bodelning

Mitt ex vill ha hälften av mitt hus. Huset införskaffades då vi var ett par, tidigt i förhållandet. Efter ett drygt år flyttade han in och vi bodde tillsammans i huset.

Vad gäller nu?

Han har inte stått skriven i huset.

Jag har skött betalningar et.c.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har ni redan gjort en bodelning sedan ni flyttade isär gäller som huvudregel det varför nya krav troligen inte kommer att få någon framgång.

Har ni inte gjort någon bodelningn i avgörs ditt ex rätt till ditt hus av Sambolagen (SamboL). Enligt SamboL 2§ ska all samboegendom delas lika mellan samborna. Enligt är bland annat den gemensamma bostaden samboegendom om den var förvärvad för gemensamt bruk, dvs om den köptes för att ni skulle bo tillsammans i den. Om den istället köptes tex, för att du ville ha ett hus och ni sedan bestämde er för att det skulle vara bra att bo där tillsammans är huset inte samboegendom.

Om huset är samboegendom har din före detta sambo rätt till halva huset, men tänk på att det inte bara är huset som sak delas utan all annan samboegendom också vilket innebär att du har ha rätt till delar av hans saker också.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare