Ska hela fordonet eller alla hjulen vara innanför parkeringsrutan för godkänd parkering?

Hej.

Om jag parkerar min husbil i parkeringsrutan, alla fyra hjul i rutan men bakpartiet hänger över i rutan bakom.

Kan jag bli bötfälld då?

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en parkering ska vara tillåtlig och godkänd krävs att samtliga av fordonets hjul befinner sig inom parkeringsrutan. Det är alltså möjligt att bakpartiet av er husbil befinner sig utanför parkeringsrutan, bara alla hjulen är inom rutan så ska parkeringen vara godkänd. Tänk dock på att det är otillåtet att parkera på ett sätt som hindrar eller stör trafiken. Husbilen får således inte sticka ut på ett sådant sätt eller en sådan plats där den kan orsaka störningar eller hinder i trafiken (3 kap. 47 och 49 § trafikförordningen).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare