Ska försäljning av lägenhet beskattas i Sverige eller Thailand?

Hej! Jag och tre personer till har av en kusin till oss gemensamt ärvt en lägenhet i Thailand. Vår avlidna kusin var bosatt och skriven i Sverige. Tre av oss kusiner är bosatta i Sverige och en i Norge (svensk medborgare). Vi försöker nu sälja lägenheten. Ska eventuell vinst på försäljningen beskattas i Thailand eller Sverige?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att utgå från reglerna i skatteavtalet mellan Sverige och Thailand för att besvara din fråga.

Eftersom att ni är bosatta i Sverige är ni alla obegränsat skattskyldiga här och därmed skattskyldiga för alla inkomster både i Sverige och utomlands ( 3 kap. 3 § & 3 kap 8 § inkomstskattelagen). Sverige har då ett anspråk på intäkterna vid försäljningen, något jag kan anta Thailand också har, i och med båda har ett anspråk kommer skatteavtalet mellan länderna att tillämpas.

Enligt art 13 i förordningen framgår det att vinst som en person med hemvist i en av avtalsslutande stat förvärvar på grund av överlåtelse av fast egendom får beskattas i den andra staten. Vidare av art 23 framgår det att ifall en med hemvist i Sverige förvärvar inkomst som får beskattas i Thailand enligt thailändsk lagstiftning och enligt skatteavtalet (vilket försäljning av fast egendom för göras) så ska beskattningen ske i Thailand. Sverige ska då från skatten på inkomsten avräkna det belopp som erlagts i Thailand. Som svar på din fråga ska alltså beskattningen ske i Thailand.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och tack för att du vände dig till Lawline!

Nähar AbdulrezaRådgivare