Ska ett muntligt avtal vara gällande?

Jag och en man har muntligt kommit överens om för 6 månader sedsn att vi skulle ansöka om att byta lägenhet. Han säger nu att han inte vill byta. Är detta ok att göra? Röknas inte etr muntligt avtalnled etr vittne som ett riktigt avtal?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du vill veta omständigheterna kring muntliga avtal.

Inom svensk rätt har muntliga avtal samma ställning som skriftliga avtal. Den stora skillnaden är att det kan vara svårt att bevisa muntliga avtal. Bevisbördan hamnar på den part som påstår att avtal finns.

När det kommer till avtal tillämpas Lag (1915:218)- Avtalslagen. Enligt 1 kap 1 §, även kallad löftesprincipen, är avtal bindande. Avtal ska hållas i det fall båda avtalsparterna haft en gemensam partsvilja och avgivit en viljeförklaring (kallas för "ett befogat intryck").

Detta betyder alltså att om ni båda ingick avtalet med samma förutsättningar så ska avtalet hållas.

Detta förutsätter att ogiltighetsreglerna i 3 kap avtalslagen inte är uppfyllda, exempel om avtalet kan anses vara oskäligt enligt 36 § .

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare