FrågaSKATTERÄTTÖvrigt13/06/2020

Ska en överföring till utlandet beskattas?

Hej!

Om jag ska överföra 150000 kr till utomlands på ett år hur procent skatt ska betala?

Om jag överföra 150000kr på olika tider vad ska hända då?

Om jag överföra från WesternUnion från olika banker ?

Om jag ska ta emot 150000kr från utomlands är det samma som första frågan?

Om jag ta emot 100000kr från utomlands och överföra 100000kr till utomlands på ett år vad händer då?

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du betalar ingen skatt för att genomföra en överföring till utlandet. Är det däremot så att du till exempel har sålt en fastighet eller bostadsrätt och det är denna försäljningsintäkt som överföras så ska detta belopp beskattas. Mer information kan du hitta i inkomstskattelagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare