Ska en halvsyster ärva sin mammas man?

Hej !!

Vi är 4 syskon som precis fått ett arv av våran far. 1 syskon ( min halvsyster) är inte pappas. Har hon rätt att ärva av dom pengarna?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller för arv framgår av ärvdabalken (ÄB). I 2 kap. 1 § ÄB står att bröstarvingar, dvs. barn, ska ärva först. Alla barn till den avlidne ska ärva lika stor del.

Enligt 3 kap. 1 § ÄB ska arvet gå till den efterlevande maken, om denne är vid liv vid arvlåtarens död. Om arvlåtaren har barn som inte är den efterlevande makens bröstarvinge (dvs. särkullbarn) så har denne rätt att få ut sitt arv direkt.

Sammanfattningsvis ska ett särkullbarn bara ärva sin förälder, din halvsyster har därmed inte rätt till din pappas arv. Dock, om din mor skulle ha avlidit innan detta, och din halvsyster hade avstått från att ta ut sitt arv direkt, så har hon nu rätt till efterarv – dvs. den del som skulle tillfallit henne vid hennes mammas död.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare