FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll14/09/2022

Ska en förälder vars barn inte bor hos denne betala något?

Hej! Jag och mitt ex ska skiljas oss och han sa att barnen ska bo hos mig, men att han vill också bli ansvarig för barnen. Ska han betala någonting till barnen om de bor hos mig på heltid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar din fråga vill du veta om ditt ex ska ge dig pengar om barnen bor hos dig på heltid.

Vad är underhållsbidrag?

Underhållsbidrag är den summa ditt ex ska betala till dig om barnen bor hos dig. Underhållsbidraget ska gå till barnens boende, mat och fritidsintressen. Detta bidrag regleras i Föräldrabalkens 7 kapitel. Svaret på din fråga är alltså som huvudregel ja.

Hur mycket ska ditt ex betala?

I första hand ska ni själva komma överens om ett belopp för underhållsbidraget. Om ni vill ha hjälp med att räkna ut vad ett rättvist underhållsbidrag är, kan ni göra detta via att klicka på denna länk.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du undrar något mer är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare