FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/02/2023

Ska en bil som enbart brukas av ena maken räknas som giftorättsgods?

Räknas bil med i giftorättsgods om bara den ena parten har körkort? I äktenskapsbalken 7 kap makars egendom 4 kap 3:e stycket står det: Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena makens bruk. Jag tolkar det som att enbart den med körkort har rätt till den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det så att du undrar om en bil som enbart brukas av den ena maken kan klassificeras som giftorättsgods.

Bilen är som utgångspunkt att klassificera som giftorättsgods

Av 7 kap 1 § äktenskapsbalken (hädanefter ÄktB) framgår det att en makes egendom är giftorättsgods om den inte utgör enskild egendom. Under vilka förutsättningar egendom kan klassificeras som enskild egendom regleras i 7 kap 2 och 3 §§ ÄktB (som exempel nämner bestämmelsen att egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord). Den bestämmelse du hänvisar till i 7 kap 4 § ÄktB tar däremot sikte på något annat, nämligen vad man klassificerar som makarnas gemensama bostad (något som bla kan få betydelse vid lottläggningen under bodelningen). Vad detta innebär är att bilen i enlighet med huvudregeln är att klassificera som giftorättsgods förutsatt att den inte utgör enskild egendom. Det kan för övrigt noteras att den del av bestämmelsen du tagit upp talar om bohag, vilket är en beteckning för lösöre inne i hemmet. Eftersom en bil i regel står utanför hemmet kan bilen heller inte klassificeras som bohag och bestämmelsen är således inte heller i detta avseende tillämplig.

Betydelse av att något klassificeras som giftorättsgods

Om vi då utgår från att bilen utgör giftorättsgods (inget äktenskapsförord eller liknande har upprättats) blir frågan vad detta har för betydelse. En vanlig missuppfattning är att ÄktB:s regler om giftorättsgods på något sätt påverkar äganderättsförhållandena makarna emellan. Detta är emellertid felaktigt vilket följer av 1 kap 3 § ÄktB där det framgår att varje make själv råder över sin egendom. Innebörden av att något klassificeras som giftorättsgods får istället betydelse i de fall äktenskapet upplöses (vilket det alltid kommer göra vid någon tidpunkt; om det inte sker genom äktenskapskillnad sker det genom dödsfall). Följden blir då att värdet på makarnas sammanlagda giftorättsgods med avdrag för skulder läggs ihop för att därefter delas lika (10 kap 1 § och 11 kap 2 och 3 §§ ÄktB). Det anspråk en make i samband med bodelningen kan göra gällande är dock som utgångspunkt enbart värdet på egendomen; alltså är huvudregeln att maken har kvar sin äganderätt till (själva) egendomen (se 11 kap 7 § ÄktB), vilket alltså i detta fall skulle vara bilen.

Sammanfattning

I mitt svar har jag alltså kommit fram till att bilen som utgångspunkt utgör giftorättsgods. Detta påverkar emellertid inte frågan vem som har rätt till själva bilen men kan istället få betydelse vid en eventuellt bodelning där giftorättsgodset ska räknas ihop.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare