Ska den övertagande sambon betala skatt på såld andel av bostad?

Hej!

Min sambo och jag ska separera jag ska behålla huset! Nu har huset öka i värde där vi haft en mäklare,värdet är 250000:- så min sambo har rätt till125000:- som jag får höja bolånet på så hon får sina pengar, men det är väll hon som betalar vinstskatt på dom och inte jag? Och hur mycket är vinst skatt?

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Kapitalvinst från försäljning av privatbostadsfastighet beskattas med 22% (se 45 kap. 33 § och 65 kap. 7 § inkomstskattelagen 22 delat på 30, multiplicerat med 0,30 = 0.22 = 22%). Detsamma gäller för kapitalvinst från försäljning av privatbostadsrätt (se 46 kap. 18 §). Eftersom det är hon som får inkomsten och vinsten, är det hon som ska beskattas för denna. Det är alltså inte den övertagande sambon som ska betala skatt, det är den sambon som lämnat bostaden och tagit med sig en kapitalinkomst från överlåtelsen av sin bostadsandel som enligt inkomstskattelagen skattskyldig för kapitalvinsten.

Hoppas du fick svar på svar din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare