Ska den bostadsrätt som min före detta sambo köpte ingå i sambodelningen?

samboavtal vad gäller när min dåvarande sambo bor i hyrearätt köper bostadsrätt , flyttat ut 6 månader senare ?hej.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att tolka din fråga, men förstår det som att din före detta sambo köpte en bostadsrätt under er tid tillsammans och att du undrar vad som gäller med den.

Vid frågor om samboförhållanden blir sambolagen (SamboL) tillämplig.

Vad utgör sambornas gemensamma bostad?

Vid en separation är utgångspunkten att samborna ska dela lika på samboegendomen (8 § SamboL, 14 § SamboL). Samboegendomen utgörs av (1) sambornas gemensamma bostad och (2) sambornas gemensamma bohag (3 § SamboL). Med sambornas gemensamma bostad förstås bl.a. en bostadsrätt, som någon av samborna innehar (5 § första stycket tredje punkten SamboL). Det avgörande är alltså inte vem av samborna som äger bostaden, utan:

- om bostaden har förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL), och

- om bostaden är avsedd som ert gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § första stycket tredje punkten SamboL).

När anses bostaden vara förvärvad för gemensam användning?

Lägenheten anses vara förvärvad för “gemensam användning”, om samborna vid förvärvet hade för avsikt att den skulle användas gemensamt. Utgångspunkten är därför också att en lägenhet som förvärvades redan innan samborna träffades, inte kan utgöra deras gemensamma bostad.

Avtala bort samboegendom

Om tanken vid förvärvet av bostadsrätten var att du och din före detta sambo skulle använda den gemensamt och ni senare också innehade den huvudsakligen för detta ändamål, utgör den (bostadsrätten) alltså samboegendom. Om bostadsrätten utgör samboegendom, ska den som utgångspunkt också ingå i bodelning.

Precis som du är inne på är det emellertid möjligt att genom ett samboavtal bestämma att lägenheten inte ska delas lika, utan endast tillfalla din sambo. Ett sådant samboavtal ska upprättas skriftligen och undertecknas av båda samborna (9 § SamboL).

Slutsats

Slutsatsen är alltså att bostadsrätten utgör samboegendom, om den förvärvades för gemensam användning, var avsedd som ert gemensamma hem och innehades huvudsakligen för detta ändamål. I så fall ska den också ingå i sambodelningen.

Bostadsrätten ska dock inte ingå i sambodelningen, om du och din före detta sambo genom att upprätta ett samboavtal bestämde att den inte ska göra det.

Hoppas att mitt svar är till hjälp och tveka inte att höra av dig igen om du har några fler frågor!

Vänligen,

Casper ErikssonRådgivare