Ska bostaden delas mellan efterlevande maka och son?

Hej, en fråga om arvsrätt .

Jag skiljde mig för 20 år sedan och köpte då ut henne från huset, så att jag är ensam ägare.

Vi har en son från detta äktenskap.

Sedan 18 år är jag omgift med en annan kvinna, men jag står fortfarande ensam på huset.

Det finns inga större tillgångar än huset och vi har inte skrivit några papper alls.

Vid mitt frånfälle måste nog frun flytta för hon kan inte köpa ut sonen.

Delas huset lika mellan sonen och min fru - eller?

Tacksam för svar.

PS. vill endast ha svar per e-post

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svar

Du frågade om din fru och son ska dela på huset och det stämmer men du kan till viss del bestämma hur stora delar av huset var och en av dom ska få, se nedan.

Tillämplig lag

Som du beskriver så är det en fråga om arvsrätt och då är det ärvdabalken (ÄB) som främst blir aktuell. Men även delar av äktenskapsbalken (ÄktB) kommer tas upp.

Huset ska tas med i bodelningen

Jag tolkar det som att det är du som betalt och äger huset men att det inte finns något äktenskapsförord mellan dig och din nuvarande fru. Mellan makar finns det två sorters egendom, enskild egendom och giftorättsgods. All egendom som inte är enskild räknas som giftorättsgods, 7 kap. 1 § ÄktB. Egendom blir enskild om ett äktenskapsförord skrivs mellan makar men också om en make exempelvis ärver egendom där givaren har ställt upp ett villkor om att arvet ska vara dennes enskilda egendom, 7 kap. 2 § ÄktB. Vid ditt frånfälle skulle huset tas med i bodelningen då det inte är enskild egendom utan giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB.

Huset ska delas mellan din fru och son

Det är i bodelningen som makarnas egendom läggs ihop och delas upp, det som är den döda makens del är sedan det som blir arvet. Din fru kommer alltså få hälften av alla era tillgångar (däribland huset) redan i bodelningen, resterande hälften blir arvet efter dig och det kallas arvslott eller kvarlåtenskap. Din son har rätt till hälften av arvet efter dig, denna del kallas laglott, 7 kap. 1 § ÄB. Men om du inte testamenterar någon del ur arvslotten så kommer hela arvet tillfalla din son direkt med ett undantag, 2 kap. 1 § ÄB.

Undantag om värdet på tillgångarna är litet

Det undantaget är om din fru får mindre än 4 prisbasbelopp totalt i både bodelningen och sedan i arv. Prisbasbeloppet är ett indexreglerat belopp som fastställs av statistiska centralbyrån på uppdrag av regeringen, år 2018 är det 45 500 kr, 3 kap. 1 § ÄB. Alltså om din fru får mindre än 178 000 kr när egendomen delas upp mellan er så kommer hon att få en del eller hela arvet efter dig. Det som då händer med din sons laglott (hälften av det totala arvet) är att han får ärva efter din nuvarande fru som kompensation när hon går bort, 3 kap. 2 § ÄB. Detta undantaget är som sagt bara aktuellt om det finns mycket begränsade resurser.

Förtydligande exempel

Förutsättningar

husets värde är 1Mkr Din fru har annan egendom värt 20 000 kr Det finns inget testamente

Vid ditt frånfälle så kommer egendomen fördelas följande. Husets värde och din frus egendom läggs ihop( 1Mkr + 20 000= 1 020 000) och delas på hälften (1 020 000/2 = 510 000). En del är din frus att behålla (510 000 kr) och den andra delen är arvet efter dig (510 000 kr). Eftersom det inte finns något testamente eller andra barn än din son så får han hela arvet. Summorna blir då: Fru, 510 000 kr och son, 510 000 kr.

Råd

Jag tolkar din fråga som att du skulle vilja att din fru hade möjlighet att bo kvar vid ditt frånfälle, då kan du testamentera. Genom att testamentera bort det som blir kvar efter att din son har fått sin laglott till din fru så kommer hon ha en större möjlighet att bo kvar då mer egendom tillfaller henne.

Exempel med testamente

Förutsättningar:

husets värde är 1Mkr Din fru har egendom värt 20 000 kr Det finns ett testamente som bestämmer att din fru ska ha allt förutom din sons laglott

Vid ditt frånfälle kommer egendomen då fördelas följande. Husets värde och din frus egendom läggs ihop( 1Mkr + 20 000= 1 020 000) och delas på hälften (1 020 000/2 = 510 000). En del är din frus att behålla (510 000 kr) och den andra delen är arvet efter dig (510 000 kr). Eftersom det finns ett testamente nu så ska vi först se vad din son får (50 % av 510 000 = 255 000 kr). Din son får 255 000 kr i arv och din fru får 510 000 i bodelningen och 255 000 genom testamente. Summorna blir då: Fru, 765 000 kr och son, 255 000 kr.

Om du vill att din fru ska ha större möjligheter att bo kvar så råder jag dig att testamentera allt som inte är din sons laglott till henne så att hon har möjlighet att lösa ut honom. Hjälp med att skriva ett testamente kan du få via Lawlines juristbyrå.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Nora OlofssonRådgivare