Ska barnbidraget räknas in i försörjningskravet?

Hej!

Jag skulle veta om barnbidraget. Ska man ha rätt inräknad med barnbidraget på försörjningskravet när man ansöker uppehållstillstånd för att hämta din familj?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Går man in på migrationsverkets hemsida så har det förklarat det på fölljande sätt:

Du som bor i Sverige måste kunna försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Du behöver också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i.

Om du som bor i Sverige inte har tillräckligt hög inkomst eller tillräckligt stor bostad bör din familjemedlem inte ansöka om uppehållstillstånd, utan avvakta tills dess att du uppfyller kraven.

Om ni lämnar in nya uppgifter kring försörjningskravet efter att beslut har fattats, kan Migrationsverket inte ompröva beslutet. Beslutet kan däremot överklagas till migrationsdomstolen, men det innebär att väntetiden blir mycket lång. Den som ska flytta till dig bör därför vänta med att skicka in ansökan till dess att du uppfyller kraven.

Din försörjning:

Du behöver visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du kan försörja dig själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd. Som arbetsrelaterad inkomst räknas till exempel

lön från arbetearbetslöshetsersättningsjukpenninginkomstgrundad ålderspension.

Du kan också uppfylla kravet på försörjning om du har en tillräckligt stor förmögenhet som du själv, övriga personer i hushållet och de familjemedlemmar som ansöker om uppehållstillstånd kan leva på under minst två år.

Vad är barnbidrag?

Barnbidrag är statligt ekonomiskt stöd till familjer och barn i form av kontanta bidrag eller skatteavdrag.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Hälsingar,

Ranya EliassiRådgivare