FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll03/03/2019

Ska båda föräldrar betala underhåll för barn på HVB-hem?

Min dotter är placerad på Hvb hem enligt LVU, paragraf 3

Att vi föräldrar , två separata hushåll ska betala varsitt underhåll ??

Jag 2075kr/ mån,, sjukskriven med inkomst på 16000

Vad hennes pappa betalar vet jag ej,,

Ska vi verkligen betala båda två???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i socialtjänstlagen(SoL) och socialtjänstförordningen.

Föräldrar ska betala i skälig utsträckning

Föräldrar till ett barn som vårdas på ett boende av socialnämnden ska betala en skälig del av kommunens kostnader(SoL 8:1 2st). Detta belopp får maximalt uppgå till det belopp som gäller för understöd, och ska baseras på den inkomst ni föräldrar har(socialtjänstförordningen 6:2).

Svar

Svaret på din fråga är alltså ja, ni båda behöver betala för kostnaderna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare