FrågaFAMILJERÄTTBodelning18/01/2019

Ska avkastning från enskild egendom ingå i en bodelning?

Hej

Min man driver ett AB sen många år tillbaka,

Jag vet att han tagit ut stora aktieutdelningar dom senaste åren som är på ett konto, därifrån han också lånar ut pengar till sitt bolag.

Vad händer vid en skilsmässa? Har jag rätt till hälften av dessa pengar? Vi har inget äkenskapsförord och har varit gifta över 10 år. Har det någon betydelse om hans bolag är enskild egendom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregel

Vid en skilsmässa ska makarnas egendom delas upp mellan dem, i enlighet med 9 kap. 1§ Äktenskapsbalken. Enligt 10 kap. 1§ ÄktB ska allt giftorättsgods ingå i bodelningen. Din makes konto ska här ses som giftorättsgods och således bli föremål för bodelning, vilket innebär att du kan få rätt till pengarna.

Skulle det vara så att bolaget är enskild egendom innebär detta att bolaget inte ska vara med i bodelningen, 7 kap. 1-2 §§ Äktb. I frågan handlar det dock om avkastning från bolaget. Gällande just avkastning från enskild egendom finns en speciell bestämmelse i 7 kap. 2§ sista st., vilken förklarar att om inget annat har föreskrivits så ska avkastning (i detta fallet utdelningen från bolaget) ses som giftorättsgods, och således ingå i bodelningen.

Slutsats

Om bolaget inte är enskild egendom ska utdelningen på kontot vara med i en eventuell bodelning. Skulle bolaget vara enskild egendom är huvudregeln att avkastningen (utdelningen) ska ingå, om inget att är föreskrivet.

Alex HallströmRådgivare