FrågaARBETSRÄTTSjuk 30/04/2018

Sjukskrivning pga stress

Hej, jag har varit hemma från jobbet sen 24/4 tills idag 30/4 och uppgav till min chef att jag är illamående samt dålig mage och kräkts. Jag tror att det beror på stress. Börjat nytt jobb sen 3 månader tillbaka och har blivit mer stressad av det än mitt tidigare jobb. Om jag säger till min chef att jag tror att det beror på stress, är stress en laglig ursäkt till min chef att vara hemma från jobbet?

Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Sjukdom är det som är grund för sjukskrivning, med sjukdom menas nedsatt arbetsförmåga. Dålig mage, illamående och kräkningar är definitivt anledning till att sjukanmäla sig. I fall symptomen beror på arbetsrelaterad stress uppmuntrar jag dig att tala med din arbetsgivare, så att ni tillsammans kan anpassa arbetsmiljön på så sätt att du bättre klarar av att arbeta.

Jag hoppas du snart mår bättre.

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare