FrågaARBETSRÄTTSjuk 14/11/2016

Sjuklön för nyanställd

Hej jag behöver lite rådgivning. Den 5/9-16 började jag arbeta på en byggfirma. Samma dag behövde jag och min bror åka till sjukhuset för hans sambo hade fått åka in sjuk och jag var borta resten av dagen. Nästa dag 6/9 och 7/9 vabbade jag sjuktbarn. 8/9 jobbade jag nästan hela dagen men vart själv sjuk och sedan blev jag sjukskriven i 2 veckor. Under tiden växte det fram att det inte skulle fungera mellan mig och firman så jag sa upp mig och på pappret står det 23/9-19 enligt uppsägning av anställningsavtal. Det jag behöver hjälp med är min sjuklön. Enligt mig ska jag ha sjuklön av företaget eftersom försäkringskassan inte går inte förts efter 14 dagar. Men enligt min chef som påstår att min anställning upphörde den 5/9 redan och det har han inte meddelat mig heller. Jag har papper på att min anställning började den 5/9 -16 och slutade den 23/9-16. Vad ska jag göra för att få min sjuklön från företaget? Eller är jag inte berättigad det? Är ej medlem i något fack. Tack på förhand.

Mvh V

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt är det helt korrekt att en arbetstagare är berättigad till sjuklön som motsvarar 80 % av lönen från arbetsgivaren för de 14 första dagarna av en sjukdomsperiod. Den första dagen är dock karensdag och ersätts inte. Detta följer av 6 § i Lag (1991:1047) om sjuklön. Vidare stadgar lagens 3 § att man är berättigad till sjuklön från och med den första dagen på anställningstiden, under förutsättning att den avtalade anställningstiden överstiger en månad.

Om den avtalade anställningstiden överstiger en månad, är du i situationen du beskriver berättigad till sjuklön från din arbetsgivare, och du bör påtala detta för din chef. Om denne är ovillig att betala ut din sjuklön, rekommenderar jag dig att vända dig till en lokal arbetstagarorganisation, som bör kunna bistå dig med rådgivning, alternativt till tingsrätten.

Hoppas du fick svar på din fråga och hoppas situationen ordnar sig för dig!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare