Sjukförsäkring när man flyttar till Sverige

Efter utflyttningen ifrån ett land och inflyttningen till Sverige, hur täcker man sjukförsäkringen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du väljer att ställa din fråga till Lawline.

Det är Försäkringskassan (FK) som ansvarar för sjukförsäkringar genom deras hemsida kan man lämna uppgifter för utredning av försäkringstillhörighet. När du har skickat in uppgifter utreder Försäkringskassan om du ska räknas som bosatt eller arbetande i Sverige och därmed bli försäkrad. Ska man vara i Sverige i minst ett år ska man oftast vara folkbokförd i Sverige. Som folkbokförd har man rätt till sjukvård och tandvård som vilken annan medborgare.

Mitt råd till dig är att gå in på länken och skicka in dina uppgifter alternativt ringa Försäkringskassan på 0771-524 524 vardagar mellan 8-15 och förklara din situation närmare och få specifikare svar.

Hoppas du fick vägledning och svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare