Självrisk vid bärgning

Jag blev tvungen att betala 1 500 kr för bärgning, när personal hade sagt att min försäkring täckte kostnaderna.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer nog att din försäkring täckte kostnaderna för bärgningen. Det du fick betala, 1 500 kr, är den så kallade självrisken. Självrisk är en summa som man själv får betala innan ens försäkringsbolag går in och betalar resten. Anledningen till att man måste betala en självrisk är för att försäkringsbolagen vill ge sina försäkringstagare ett extra skäl till att vara försiktiga med sin egendom.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Elin HolzhausenRådgivare