FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/05/2016

Sista månaden för utbetalning av underhållsbidraget

Om man betalar underhållsbidrag, när är sista månaden om han går ut gymnasiet nu?

Är sista betalningen i maj eller juni?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Underhållsbidraget ska som huvudregel betalas ut i förskott, dvs underhållet för oktober månad ska betalas ut i september månad. Vad gäller din fråga, ska således den sista utbetalningen ske i maj månad och den ska omfatta hela juni månad. Värt att nämna är att det inte spelar någon roll att barnet endast gå i skolan (gymnasiet) första delen av juni (pga sommarlov), utan det är ändå hela juni månad som ska omfattas av underhållet.

Jag hoppas att jag med detta har bevarat din fråga!

Vänlig hälsning,

Ellinor BookRådgivare