FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 28/10/2022

Sexuella trakasserier på arbetsplatsen av en kollegas partner

Hej, Om man som praktikant utsätts för sexuella trakasserier på arbetsplatsen av en kollegas partner. Hur går man tillväga? är det fortfarande arbetsgivarens ansvar eftersom det sker på arbetsplatsen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av Diskrimineringslagen (2008:567), förkortat "DL".

Skyldighet för arbetsgivare att utreda och vidta åtgärder
2 kap. 3 § DL säger att om din arbetsgivare får kännedom om att du som praktikant anser dig i samband med arbetet ha blivit utsatt för sexuella trakasserier av någon som utför arbete eller fullgör praktik hos arbetsgivare, är arbetsgivaren skyldig att utreda omständigheterna kring de uppgivna trakasserierna och i förekommande fall vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra trakasserier i framtiden.

För att din arbetsgivare ska vara skyldig att utreda detta måste trakasserierna skett av en kollega i samband med arbetet. Eftersom det är en kollegas partner som har sexuellt trakasserat dig är det ytterst tveksamt om Diskrimineringslagen kan aktualiseras. Oavsett så har din arbetsgivare ett ansvar för arbetsmiljön på arbetsplatsen.

Åtgärder när Diskrimineringslagen blir tillämplig
Skulle det vara så att dina omständigheter faller under 2 kap. 3 § DL blir din arbetsgivare skyldig att utreda omständigheterna och om det föreligger trakasserier isåfall vidta åtgärder som skäligen kan krävas för att förhindra trakasserier i framtiden.

Om din arbetsgivare i ett fall där han är skyldig att utreda inte gör det, kan du få rätt till diskrimineringsersättning enligt 5 kap. 1 § första stycket DL. I vissa fall kan det även bli fråga om ytterliggare ekonomisk ersättning enligt andra stycket i samma paragraf, om du lidit ekonomisk förlust i samband med arbetet på grund av omständigheterna.

Det är alltid en bra början att ta upp trakasserierna med din arbetsgivare eftersom denne har ett ansvar för ditt välmående på arbetsplatsen, oavsett tillämpligheten av Diskrimineringslagen

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare