FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt26/03/2019

Serveringstillstånd vid vernissage

BEHÖVER MAN SERVERINGSTILLSTÅND.

Hej. Undrar om det är tillåtet att bjuda på alkohol i samband med ett öppet konstvernissage?

Det är öppet sällskap som kommer och går, rullande i minst 5 timmar. Man annonserar och informerar om detta i tid, att Galleri bjuder på vin och tilltugg. Däremot (inget mer om t.ex. tonåringar och alkohol.)

Det är ett privat Galleri i hyresfastighet = hyrlokaler i en liten stad i södra delen av landet. Dessutom Galleriägaren dricker hela tiden under öppningstiden på vernissagen.

Ingen alls kontroll på minderåriga, tyvärr. Under en vernissage kan det komma 250-350 besökare.

Det blir mycket trevlig tillställning med cirkulerande och "uppvärmda" konstköparna = besökare.

Försäljning och betalningar på Switch sker under vernissagen. Dock den köpta konstverken stannar kvar och hämtas efter utställningens slut.

Undrar om det är enligt gällande i landet principer.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln för att kunna servera tillstånd är att det krävs ett serveringstillstånd. Frågor angående detta regleras i alkohollagen, närmast 8 kap 1 §. Det är kommunen där serveringen skall ske som beslutar om tillstånd.

Undantagen finns i 8 kap 1a § Alkohollagen som föreskriver att det inte krävs tillstånd om:
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker.

Vad den i er fråga föreslagna konstvernisagen faller på enligt undantagen är att det inte är ett på förväg slutet sällskap, alltså i strid med första punkten.

Att ansöka om tillstånd skulle alltså krävas för att ni skulle få servera alkohol på er vernissage, att göra detta hittar ni enklast om ni kontaktar kommunen eller söker på deras hemsida.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Victor StrömwallRådgivare