FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt02/05/2016

Serveringstillstånd för whiskysällskap

Hej. Jag sitter i styrelsen för ett whiskysällskap med ca 75 medlemmar. Vi ordnar provningar ca 6 ggr om året i en folkets-hus lokal som inte har serveringstillstånd. Det är bara medlemmar i sällskapet som är välkomna på provningen och alla föranmäler sig så att vi vid varje provning har en deltagarlista.

Behöver vi ha serveringstillstånd för detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna för serveringstillstånd återfinns i alkohollagen, främst i kapitel 8. I 8 kap. 1 § finner man vid vilka tillfällen som serveringstillstånd krävs, enligt huvudregeln. Där återfinns servering av spritdrycker.

I 8 kap. 2 § finns det undantag från när man behöver ansöka hos sin kommun om serveringstillstånd enligt 8 kap. 1 §. För att man ska vara undantagen krävs att tre kriterier är uppfyllda: För det första måste serveringen ske vid ett enstaka tillfälle för en i förväg bestämd skara personer, för det andra ska serveringen ske utan vinstintresse och utan några andra kostnader för deltagarna än de för inköp av drycken och, för det tredje så måste serveringen äga rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- och lättdrycker.

Det låter som att undantaget kanske skulle kunna träffa ert whiskysällskap, men det beror på hur ”ett enskilt tillfälle” i det första kriteriet ska ses. Jag hittar ingen närmare definition i lagkommentarer eller förarbeten och jag kan tänka mig att frågan inte är prövad av någon domstol än. Det beror även på om folkets serverar alkohol- eller lättdrycker vid andra tillfällen.
Vid osäkerhet rekommenderar jag er att höra av er till er kommun, då det är hos kommunen man ansöker om serveringstillstånd, och hör där vad kommunen säger om ert enskilda fall. Ett mer klart svar kan jag inte ge er, då jag inte har alla förutsättningarna för att tolka ert upplägg enligt lagtexten och jag

Hoppas ni fick vägledning i frågan!

Vänliga hälsningar,

Emma ModigRådgivare