FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/09/2020

Servering av alkohol till personer under 20

Hej!

Jag och min kompis ska ha en 20-årsfest tillsammans. Vi kommer bjuda på öl och vin till middagen, och vissa av gästerna kommer ej ha fyllt 20 år ännu. Är detta lagligt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Försäljning och servering av alkohol regleras i alkohollagen. Alkoholhaltiga drycker får inte säljas eller lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år (3 kap. 7 § stycke 1 Alkohollagen), men däremot får servering av alkoholdrycker ske till den som har fyllt 18 år (3 kap. 7 § stycke 2 Alkohollagen).

När det kommer till privata tillställningar är det dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkohol, men det krävs att det är under förutsättningen att man dricker alkoholen på den aktuella platsen och att det sker under ordnande förhållanden. Det ska också vara försvarligt i relation till den unges ålder och utveckling, och omständigheterna i övrigt (3 kap. 9 § stycke 3 Alkohollagen).

Det innebär att ni får bjuda på öl och vin till middagen även till de gäster som inte har fyllt 20 ännu, så länge det sker under kontrollerade former och är en rimlig mängd. Exakt vad som är kontrollerade former och rimlig mängd går inte att besvara på, utan det blir en bedömningsfråga från fall till fall. Så länge ni serverar drycken med sunt förnuft är det säkert ingen fara! :-)

Hoppas ni får ett trevligt firande, och grattis på födelsedagen till er båda!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare