Separationsrätt vid konkurs

Hejsan,

I höstas dog min gode vän plötligt, och efterlämnade fru och barn.

Han efterlämnade också ett garage, som han hyrt via sitt företag . Det visade sig dock att företaget egentligen ägdes av hans syster, som nu försatt den döda broderns företag i konkurs.

Garaget hyrs numera av mig, men jag har sagt att min väns prylar får stå kvar tills ägandet retts ut. Garaget har en blandad mängd saker, och det finns anledning att tro att en del av sakerna kan tillhöra bolaget. Annat är tydligt privata, och även mina egna saker finns numera där. Allt är i en salig blandning.

Vi har sagt att det enklaste vore om konkursförvaltaren för bolaget visade en inventarieförteckning och/eller inköpskvitton, så vi kan reda ut ägandet. Nu har dock konkursförvaltaren begärt att få komma in i mitt garage, och värdera sakerna. De vill dock inte visa upp några verifikat, och det låter lite som att de anser att ALLT i garaget ägs av bolaget. Hur reder man ut en sådan här sak, och har jag rätt att begära att de bara kan ta saker som de kan styrka ägs av bolaget? Eller har de rätt att ta allt, trots att jag numera hyr garaget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på lawline!

jag förstår din fråga som att du vill veta om du har möjlighet att återfå egendomen i garaget och återfå egendomen från konkursen.

Vid konkurser finns det en princip som heter Specialitetsprincipen. Detta är en princip som är omskriven i juridisk litteratur, fastställd i olika lagar så som 23 § kommissionslagen och som kan läsas e contrario (motsatsvis) utifrån 1 kap 1 § och 3 kap 3 § konkurslagen (KL). Där säger 1:1 KL att all gäldenärens egendom ska tas i beslag i konkursboet för att kunna betala av alla skulder, likväl 3:3 KL säger att all egendom som tillhör gäldenären ska ingå i konkursboet.

Detta innebär då att all egendom som INTE tillhör gäldenären ska tas bort från konkursboet. Denna princip innebär att om man överlämnar egendom, som man själv fått besittning över, hos någon annan och denna person har gått i konkurs så kan man separera sig egendom från konkursgäldenärens egendomsmassa. Detta genom att man kan identifiera sin egendom på något sätt, är den möjlig att identifiera så går det att separera denna. Man måste uppfylla kraven på individualiserad egendom och att egendomen går att identifiera hos konkursgäldenären enligt specialitetsprincipen för att uppnå separationsrätt. Detta anger rättsfallet NJA 1976 s 251, att egendomen måste gå att särskilja för att kunna separera

Vad innebär detta för dig?

Detta innebär för dig att du har rätt att kräva att få just din egendom tillbaka, genom att uppvisa kvitton eller andra sätt att påvisa äganderätten till din egendom. Din egendom måste också vara möjligt att identifiera (säg hypotetiskt sätt att du inte har ett kvitto, men säger att du ska ha tillbaka din röda cykel. Om de finns 3 röda cyklar i garaget så går det inte att visa vilken som tillhör dig, varav du inte kan kräva tillbaka cykeln).

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare