Separationsrätt av egendom vid motpartens konkurs

Jag har lämnat in mina bilhjul för förvaring till ett företag som (förutom vanlig däckservice) sysslar med detta. Vad händer med mina hjul om firman går i konkurs? Ingår hjulen i konkursen så att jag blir av med dom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som blir aktuellt i din fråga är huruvida du har separationsrätt till bilhjulen gentemot företagets borgenärer. För att separationsrätt ska föreligga krävs det dels att anspråket på egendom avser ett individuellt bestämt föremål och dels att det måste vara identifierbart hos innehavaren. Då du har lämnat in dina hjul är detta att se som individuellt bestämd egendom. Genom ett, antagligen, upprättat avtal mellan dig och företaget styrks att du lämnat in hjul som tillhör dig, samtidigt som din ställning stärks ifall tvist med företaget skulle uppstå.

Det som dock kan bli problematiskt är huruvida hjulen går att identifiera hos företaget. Speciellt om de förvaras tillsammans med flertalet andra snarlika hjul. Det enklaste sättet att uppnå detta kriteriet är om företaget tydligt märkt ut att just de hjulen som du har lämnat in tillhör dig. Om inte dessa två kriterier är uppfyllda är tyvärr sakrätten förlorad.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare