Sen överklagan vid indraget körkort - undanröjt strafföreläggande

Hej,

Jag har fått ett undanröjt strafföreläggande ang. ett rattfylleribrott i oktober 2017. Saken gick aldrig till domstol utan åklagaren bestämde ett bötesbelopp på egen hand. Efter en del turer i ärendet bestämdes undanröjandet och bötesbeloppet återbetalades (restituerades) nyligen.

Nu undrar jag om det kan påverka trafikverkets beslut om indraget körkort och i så fall hur?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämpliga bestämmelser
Bestämmelser som är tillämpliga vid din fråga hittar vi i Körkortslagen (KkL).

Jag förstår det som att ditt körkort har blivit indraget av Transportstyrelsen i samband med att du begick ett rattfylleribrott, vilket sedan undanröjdes. Dock är ditt körkort fortfarande indraget och du undrar nu om du på något sätt kan få tillbaka det.

Överklagan
Det är transportstyrelsen som återkallar ditt körkort och detta räknas som ett myndighetsbeslut, vilket kan överklagas, 8 kap. 1 § KkL. För att överklaga beslutet, och förhoppningsvis genom detta få tillbaka ditt körkort, skickar du in en överklagan till Transportstyrelsen. Detta görs skriftligt och du måste ange att du vill ha körkortet tillbaka. Denna överklagan skall innehålla information om varför beslutet skall ändras. Med andra ord bör du informera dem om att ditt strafföreläggande undanröjdes av åklagaren. Överklagandet skall dessutom innehålla:
- personnummer
- postadress och adress till din arbetsplats
- telefonnummer till bostaden och arbetsplatsen samt mobiltelefonnummer
- e-postadress, och
- annat som har betydelse för att domstolen ska kunna nå dig.

Du måste i regel skicka in överklagandet inom viss utsatt tid som följer av beslutet där de drog in ditt körkort. Denna tid i Transportstyrelsens ärenden brukar ligga på tre veckor. Under omständigheterna befarar jag att denna tid har löpt ut eftersom du förmodligen har haft långa väntetider med åklagaren och dennes undanröjande av bötesbeloppet. En för sent inskickad överklagan skall egentligen avslås, men det finns ett undantag vid återkallelse av körkort och det är när nya omständigheter har inträffat sedan tiden för överklagan har gått ut. I ditt fall har det inträffat nya omständigheter som jag anser kan vara en grund för transportstyrelsen att överväga en ändring av beslutet, 5 kap. 11 § KkL. Just på grund av att överklagandet kommer in för sent är det av största vikt att du påtalar dina ändrade omständigheter och menar på att det är en grund för ändring enligt den nämna paragrafen.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan du göra en överklagan till Förvaltningsrätten genom att skicka in din överklagan till Transportstyrelsen. Var då noga med att påtala att du är medveten om att tiden för överklagan har gått ut, men att omständigheterna i ditt fall har ändrats, vilket kan vara grund för ändring av beslutet enligt 5 kap. 11 § KkL. Är du intresserad av någon ytterligare hjälp gällande överklagandet kan du anlita en av våra jurister på Lawlines egna byrå. Detta gör du genom att höra av dig till mig på Lisa.Gustafsson@Lawline.se. Detsamma gäller om du har några följdfrågor.

Annars önskar jag dig lycka till!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare