Semesterrätt vid timanställning

Hej! Jag studerar heltid och arbetar även extra. I sommar tänkte jag åka på utomlands några veckor och har därför sagt till min arbetsplats att jag inte kan arbeta dessa. Dock säger de att jag måste vara tillgänglig för jobb då eftersom de vill att vi timanställda ska täcka upp de som arbetar heltid. Kan de tvinga mig till detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Först måste vi reda ut begreppen, enligt lagen om anställningsskydd (LAS) 4 § finns det bara två typer av anställningar, tillsvidare och tidsbegränsad. I båda alternativen kan man avlönas per arbetad timme.

Om du har en tillsvidareanställning eller en visstidsanställning som är längre än tre månader har du som arbetstagare rätt till 25 dagars semester enligt semesterlagen 4 §. Om du börjat din anställning efter den 31 augusti under semesteråret har du dock bara rätt till fem semesterdagar. Om det är en visstidsanställning som understiger tre månader kan det avtalas att semesterledighet inte ska läggas ut. Det får du kontrollera i ditt kollektivavtal. Semesterlagen 12 § säger att om inte annat har avtalats ska semestern förläggas i en period av minst fyra veckor under juni-augusti. Även det kan regleras av kollektivavtal.

Du måste alltså kontrollera ditt anställningsavtal och ditt kollektivavtal. Kontakta ditt lokala fackförbund om du inte redan fått något avtal.

Med vänlig hälsning.

Lawline RådgivareRådgivare